سیستم های اسکادا و صنعت 4.0

سیستم های اسکادا و صنعت 4.0

سیستم های اسکادا و صنعت 4.0

هوشمند سازی مدارس

سیستم های اسکادا و صنعت 4.0 سیستم‌های SCADA (نظارت، کنترل و جمع‌آوری داده‌ها) مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای کاربردی هستند که برای نظارت، کنترل و بهینه‌سازی فرآیندهای صنعتی از راه دور طراحی شده‌اند.

می‌توانند داده‌های جمع‌آوری‌شده از فرآیندهای صنعتی مختلف و خودکارها (PLC) را به صورت محلی ادغام کنند.

کاربرد سیستم های اسکادا در صنعت برای نظارت و کنترل فرآیندهای تولید و عملکرد کامل کارخانه ها در زمان واقعی است.

می توان از طریق ارتباط دیجیتال با دستگاه های مختلف میدانی (کنترل کننده های خودکار، خودکارهای قابل برنامه ریزی و غیره) به آنها دسترسی داشت،

با استفاده از یک رابط گرافیکی (صفحه نمایش لمسی، مکان نما، رایانه و غیره)، اپراتور می تواند فرآیند را به طور خودکار کنترل کند، به آلارم ها واکنش نشان دهد. و پیکربندی را تغییر دهید.

آینده صنعت 4.0 یا صنایع هوشمند، نیازمند دیجیتالی‌سازی و اتصال فرآیندهای آن از طریق استفاده از فناوری‌هایی مانند: مانیتورینگ ابری، تحلیل داده‌های بزرگ و داده‌ها، یادگیری ماشین، اینترنت اشیا، امنیت سایبری،

تنها از این طریق است که صنایع قادر خواهند بود فرآیندها و منابع خود را بهینه کنند و ابزارها و تلاش زیادی را روی کارهایی که نیاز به هوش انسانی دارند متمرکز کنند.

SCADA Systems v Systems IoT

هوشمند سازی مدارس

گاهی اوقات از اصطلاحات SCADA و سیستم های IoT استفاده می شود، آیا آنها یکسان هستند؟ تفاوت در چیست؟

روش های ارتباطی را ارائه می دهد. به طور سنتی، داده‌های جمع‌آوری‌شده از حسگرهای صنعتی از کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC) برای تجزیه،

تحلیل به سیستم‌های SCADA با تعداد زیادی لایه‌های میانی منتقل می‌شوند. اما با استفاده از ابر، IIoT این فرآیند را تغییر می‌دهد و تعداد لایه‌ها را از جمع‌آوری داده‌ها به لایه هوش عملیاتی کاهش داده است.

در زیر، تفاوت‌های بین سیستم‌های SCADA سیستم های اسکادا و صنعت 4.0 سیستم‌های IoT (اینترنت اشیا) را فهرست می‌کنیم:

آنها سخت افزار و نرم افزار متفاوتی دارند.

هوشمند سازی مدارس

اینترنت اشیا یک ایده غیرمتمرکز از عناصر دارد، در حالی که SCADA سیستم های متمرکز هستند.

سیستم‌های اسکادا ارزان‌تر هستند زیرا پیشرفت‌ها و استانداردهایی از قبل وجود دارد. با این حال، سیستم‌های اینترنت اشیا به توسعه سفارشی نیاز دارند.

SCADA صنعتی دقت و صحت را هنگام انتقال داده ها به صورت دیجیتال و در زمان واقعی ارائه می دهد.

اینترنت اشیا امکان دسترسی به داده ها را از هر جایی فراهم می کند. اگرچه بسیاری از سیستم های اسکادا از طریق اینترنت نیز قابل دسترسی هستند، اما هنوز محدودیت هایی در کارخانه ها وجود دارد.

اینترنت اشیا را می توان با فناوری های دیگری مانند یادگیری ماشین سیستم های اسکادا و صنعت 4.0 واقعیت افزوده ترکیب کرد.

سیستم های اینترنت اشیا از امنیت کمتری برخوردار هستند. آنها به نرم افزار، رمزگذاری، کلیدها و نشانه ها و غیره نیاز دارند.

تأسیسات قابل دسترسی از هر مکان و هر دستگاهی در زمان واقعی هستند و امکان کنترل متمرکز اجزای مختلف توزیع‌شده را فراهم می‌کنند. به عنوان پلت فرم عملیات یکپارچه از Nexus Integra.

ساختار و اجزای یک نرم افزار SCADA

هوشمند سازی مدارس

وقتی در مورد نرم افزار SCADA صحبت می کنیم، به ابزارها، ماژول ها یا بلوک هایی اشاره می کنیم که فعالیت های اکتساب، نظارت و کنترل را امکان پذیر می کنند:

پیکربندی

هوشمند سازی مدارس

محیط کاری برنامه را قادر می‌سازد تا با توجه به در دسترس بودن صفحه‌های گرافیکی یا متنی مورد نیاز (تولید آنها در خود SCADA یا وارد کردن آنها از یک برنامه دیگر) و ورود به سیستم برای کاربران مختلف تعریف شود.

درایورهای ارتباطی برای پیوند با عناصر میدان و نوع اتصال نیز انتخاب شده است. علاوه بر این، متغیرهایی که نمایش داده خواهند شد، پردازش شده از کنترل شده نشان داده شده است.

رابط کاربری گرافیکی

هوشمند سازی مدارس

فرآیندی که تحت نظارت قرار خواهد گرفت توسط گرافیک های سینوپتیک ذخیره شده در رایانه نشان داده می شود و از ویرایشگر موجود در SCADA تولید می شود یا از برنامه دیگری در طول پیکربندی بسته وارد می شود.

ماژول فرآیند

هوشمند سازی مدارس

در هر صفحه، روابطی را می توان برنامه ریزی کرد که به طور مداوم در حالی که فعال است اجرا می شوند. برنامه نویسی توسط بلوک های برنامه نویسی به زبان سطح بالا (C، Basic و غیره) انجام می شود.

مدیریت و بایگانی داده ها: داده های کارخانه را می توان به گونه ای انتخاب کرد که در فواصل زمانی منظم جمع آوری شده و به عنوان گزارش فعالیت های تاریخی ذخیره شوند،

یا بلافاصله توسط یک برنامه نرم افزاری برای ارائه های آماری، تجزیه سیستم های اسکادا و صنعت 4.0 تحلیل کیفیت یا نگهداری پردازش شوند.

نحوه کار Big Data و IA با هم

هوشمند سازی مدارس

Big Data و AI دو فناوری هستند که نشان می‌دهند دنیای آینده به کجا می‌رود، که بدون شک مکانی تحت سلطه داده‌ها و اطلاعات خواهد بود.

حجم داده های تولید شده در دنیای دیجیتال سال هاست که به طور تصاعدی در حال افزایش است. مجمع جهانی اقتصاد قبلاً پیش‌بینی کرده است.

انتظار می‌رود میزان داده‌ها در «جهان دیجیتال» تا سال 2020 به 44 زتابایت برسد. این اطلاعات است که تصمیمات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آینده را در فرآیندی بسیج می‌کند.

به پیشرفت ها و بهینه سازی هایی که این فناوری ها اجازه می دهد، دست می یابد.

Big Data و Ia: چه هستند و چگونه جهان را متحول می کنند

هوشمند سازی مدارس

AI دو فناوری نزدیک به هم هستند که با هم امکان بهینه سازی فرآیندها و تصمیم گیری را فراهم می کنند.

اغلب به اسپانیایی به عنوان macrodata ترجمه می شود، به مجموعه های عظیم و پیچیده ای از اطلاعات اشاره دارد. به دلیل اندازه آنها، آنها به برنامه های کاربردی پردازش سریع و فناوری های رایانه ای نیاز دارند.

به خودی خود، داده های بزرگ نیز حجم زیادی از داده ها، توانایی بهره برداری از آنها یا نتیجه گیری است که به کسب و کار ارزش می دهد.

ویژگی هایی که داده های بزرگ را تعریف می کنند، حجم، سرعت، تنوع، صداقت اتوماسیون ساختمان آترینا ارزش هستند.

تجزیه و تحلیل داده های بزرگ به سازمان ها اجازه می دهد تا الگوهای پنهان، همبستگی های ناشناخته و تمام اطلاعات ذخیره شده مفید را برای تصمیم گیری بهتر به روشی کارآمدتر کشف کنند.

به این ترتیب، دانشمندان داده و سایر کاربران به اطلاعاتی دسترسی پیدا می کنند که به آنها امکان پیش بینی روندها یا جلوگیری از مشکلات را می دهد.

چند نمونه از نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل کلان داده:

هوشمند سازی مدارس

در صنایع، بهینه سازی عملکرد ماشین آلات و دستگاه ها. تجزیه و تحلیل کلان داده ها به ماشین ها و دستگاه ها کمک می کند تا کارآمدتر، هوشمندتر و مستقل تر شوند.

بهبود فرآیند در شرکت ها در بسیاری از صنایع مختلف در حال فراگیر شدن و فراگیر شدن است

هوشمند سازی مدارس

شبکه‌های اجتماعی، داده‌های خریداران واقعی و حتی پیش‌بینی آب‌وهوا امکان‌پذیر می‌سازد.

همچنین معمول است که این تجزیه و تحلیل را در تعمیر و نگهداری ماشین آلات به روشی پیش بینی کننده اعمال کنیم. به نظر می رسد.

ماشینی که هوش مصنوعی را به کار می‌گیرد، ماشینی است که اطلاعات مربوط به محیط خود را تشخیص می‌دهد و بر اساس آن اطلاعات عمل می‌کند،

تا وظایف خود را با موفقیت انجام دهد. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی دلالت بر این دارد که ماشین‌ها فرآیندهایی را انجام می‌دهند که تاکنون فقط توانایی شناختی انسان برای آنها مناسب است.

یک قدم جلوتر، کاربرد یادگیری ماشینی است، شاخه‌ای از هوش مصنوعی که در آن فناوری‌هایی طراحی می‌شوند که قادر به یادگیری خودکار از الگوهایی هستند که در میان داده‌های کلان شناسایی می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.