فرودگاه های هوشمند، تحول دیجیتال فرودگاه ها

فرودگاه های هوشمند، تحول دیجیتال فرودگاه ها

فرودگاه های هوشمند، تحول دیجیتال فرودگاه ها

خانه هوشمند در تهران

فرودگاه های هوشمند، تحول دیجیتال فرودگاه ها هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT)  پیشرفت‌های زیادی را در بسیاری از بخش‌ها از جمله فرودگاه‌ها ممکن کرده‌اند.

فرودگاه های هوشمند در نتیجه اهمیت روزافزون حمل و نقل هوایی، تغییر الگو در سفرهای تفریحی و بین المللی شدن سفرهای تجاری پدید آمده اند.

چرا فرودگاه های هوشمند پدید آمدند؟

خانه هوشمند در تهران

فرودگاه‌های هوشمند برای حل و پوشش نیازهای کنترلی و مدیریتی در فرودگاه‌هایی متولد شده‌اند که به طور فزاینده‌ای شاهد مشکلات مربوط به حجم زیاد کالا و مسافرانی هستند که از خود عبور می‌کنند.

به این ترتیب، متخصصان بین‌المللی بر فرودگاه‌های هوشمند متمرکز شده‌اند که پیشرفت‌های مختلف در زمینه‌های مخابرات، زیرساخت، روباتیک و اینترنت اشیا را با هم ادغام می‌کنند.

فرودگاه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند در تهران

فرودگاه‌های هوشمند، فرودگاه‌هایی هستند که مبتنی بر استفاده از سیستم‌های هوشمند مانند حسگرها و دستگاه‌هایی هستند که برای اهداف خاص در مناطق مختلف به منظور کنترل،

مدیریت و برنامه‌ریزی عملیات خود در یک محیط دیجیتال متمرکز پیکربندی شده‌اند.

به لطف استفاده از فناوری های پیشرفته، می توان عملکرد کارکنان را بهبود بخشید، جریان مسافران را بهینه کرد، پایداری را بهبود بخشید یا امنیت فرودگاه را افزایش داد.

برای مثال، داده‌های بسیار ارزشمندتری را می‌توان در مورد وضعیت هواپیما در زمان واقعی جمع‌آوری کرد، که امکان دقت بیشتر در کار تعمیر و نگهداری و بهینه‌سازی ایمنی پرواز را فراهم می‌کند.

بنابراین بیایید نگاهی به کاربردهای مختلف تحول دیجیتال در فرودگاه بیندازیم.

کاربردهای تبدیل دیجیتال در فرودگاه ها

خانه هوشمند در تهران

طی چند سال اخیر، هم مدیریت فرودگاه و هم ساخت فرودگاه‌های جدید با سیستم‌های تکنولوژیکی پیشرفته که امکان نظارت، اتوماسیون فرآیند و کنترل 360 درجه را در این فضاها فراهم می‌کنند، تکامل یافته‌اند.

این تحول دیجیتال در 3 حوزه در حال وقوع است:

دیجیتالی شدن زیرساخت ها

خانه هوشمند در تهران

این دگرگونی اتصال بیش از حد هر یک از دارایی‌هایی را که بخشی از یک فرودگاه را تشکیل می‌دهند، به همراه می‌آوردT در نتیجه زیرساخت‌های بهبودیافته‌ای ایجاد می‌کند.

مقادیر زیادی از داده‌ها را از نقاط و مناطق مختلف تخلیه می‌کند، بنابراین مدیریت متمرکز، بهینه‌سازی فرآیند و به دست آوردن تحلیل‌های کیفی را ممکن می‌سازد. که به بهبود قابلیت پیش بینی برای تصمیم گیری دقیق تر کمک می کند.

دیجیتالی شدن جریان تجاری

خانه هوشمند در تهران

فرودگاه ها به افزایش قابلیت اطمینان شبکه و بهبود عملکرد بلادرنگ برای سیستم های تجاری مرتبط با پرواز نیاز دارند.

دیجیتالی شدن اتوماسیون فرآیندها برای ردیابی کالاها، اجرای وظایف از دفاتر، بهبود امنیت سایبری، برنامه ریزی منابع و بهینه سازی زمان و کارایی را امکان پذیر می کند.

دیجیتالی کردن جریان مسافر

خانه هوشمند در تهران

در این بخش عملکرد بیشتری از عملیات روزانه اکوسیستم فرودگاه حاصل می شود. به عنوان مثال، نظارت بر پروازهای داخلی در مسیر،

ارجاع متقابل داده‌های زمان واقعی از دارایی‌های روی زمین، منجر به بهبود آماده‌سازی و هماهنگی فرآیندهایی می‌شود که جریان مسافر را بهبود می‌بخشد، از جمله ورود و خروج، چمدان، اشغال و بررسی در زمان انتظار و غیره؛

کاربردهای تحول دیجیتال در فرودگاه ها

خانه هوشمند در تهران

اینها برخی از جنبه‌هایی هستند که فرودگاه‌های هوشمند نسبت به فرودگاه‌هایی که هنوز به دیجیتالی‌سازی کامل نرسیده‌اند، بهبود می‌بخشند:

عملیات کاملا بهینه شده

خانه هوشمند در تهران

هر برنامه هوشمندی به دنبال بهینه سازی کامل منابع است. به عنوان مثال، تا همین اواخر، شما باید دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه می بودید.

با این حال، به لطف استفاده از هوش مصنوعی، مسافران نیازی به حضور در ترمینال از قبل ندارند، که باعث صرفه جویی در ساعت ها انتظار و صف های طولانی در دروازه های سوار شدن به هواپیما می شود.

به عنوان مثال، فرودگاه بین‌المللی نیو حمد برای بهینه‌سازی زمان مسافران، 5 کیوسک پیشرفته خود چک و یک کیوسک سلف سرویس با قابلیت فناوری بیومتریک را اجرا کرده است.

این استقلالی که فرودگاه های هوشمند به کاربران می دهند برای درک مزایایی که این زیرساخت ها دارند بسیار مهم است.

از سوی دیگر، هوش مصنوعی در صنعت فرودگاه نیز برای بهبود کیفیت و بهبود تجربه کاربر پس از هر پرواز اعمال شده است.

فرودگاه لندن گاتویک دارای فناوری‌هایی از جمله حسگرها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی است تا تجربه مشتری را بهبود بخشد و در نتیجه بهره‌وری را افزایش دهد.

با توسعه یک کیف پول دیجیتال مبتنی بر بلاک چین که به مسافرانی که در این فرودگاه رفت و آمد می کنند اجازه می دهد از جوایز استفاده کنند.

روند آینده که قبلاً در بریتانیا و سوئد ثابت شده است، تبدیل پایانه های هوایی به هاب های حمل و نقل یک توقف است.

به این ترتیب، یک مرکز کنترل واحد قادر خواهد بود ترافیک چندین فرودگاه را مدیریت کند و هزینه های ساخت و نگهداری را از یک پلت فرم عملیات یکپارچه کاهش دهد.

فرودگاه های ایمن تر با راهکارهای هوشمند

خانه هوشمند در تهران

امنیت یک اولویت مطلق در فرودگاه ها است و هوش مصنوعی در این زمینه نقش کلیدی ایفا می کند.

علاوه بر این، اسناد هوشمند جدید و فناوری‌های بیومتریک فرصت‌های جدیدی را باز می‌کنند که غربالگری کاملاً بهینه‌شده کاربر را ترویج می‌کنند.

به نوبه خود، برنامه های امنیتی هوشمند IATA و ACI از اقدامات امنیتی بهبود یافته حمایت می کنند.

امنیت افزایش یافته را با کارایی عملیاتی بیشتر ترکیب می کند و در عین حال تجربه مسافری بهبود یافته ای را ارائه می دهد.

گیت های بیومتریک خود سوار شدن یا کنترل خودکار مرز با گیت های الکترونیکی سوار شدن نمونه هایی از این گونه کاربردها هستند.

فرودگاه دبی از یک تونل هوشمند استفاده می کند که به لطف تشخیص چهره و هوش مصنوعی به مسافران این امکان را می دهد که تنها در 15 ثانیه بدون دخالت انسانی از کنترل گذرنامه عبور کنند.

نمونه دیگری از امنیت فرودگاه شزن است که یک سیستم نمایش هوشمند اطلاعات پرواز را پیاده سازی کرده است که چهره مسافران را تشخیص می دهد.

فرودگاه های پایدارتر

خانه هوشمند در تهران

پیاده‌سازی حسگرها و دستگاه‌ها در دارایی‌ها و امکانات فرودگاه، متصل به یک پلت‌فرم عملیات یکپارچه، امکان مدیریت و کنترل متمرکز، دستیابی به بهره‌وری انرژی و پایداری بیشتر را می‌دهد.

برای تضمین زیرساخت تمیزتر و پایدارتر، سخت افزار با راندمان بالا (پنل های خورشیدی، روشنایی LED، نمایشگرهای کم مصرف، سیستم های آب بهینه و غیره) با کنترل دیجیتالی آن ترکیب شده است.

به همین ترتیب، توانایی اندازه گیری در زمان واقعی دما، کیفیت هوا، وضعیت ورودی ها یا تهویه، امکان مدیریت بهینه تهویه مطبوع و سلامت محیط را فراهم می کند.

مزایای فرودگاه های هوشمند

خانه هوشمند در تهران

برخی از مزایای فرودگاه هوشمند عبارتند از:

کاهش هزینه های عملیاتی، بهبود بهره وری و تکمیل عملیات.

بهینه سازی تقاضا، به لطف کنترل بیشتر جریان مسافر و اتوماسیون کنترل های ورود.

بهبود قابل توجهی تجربه مسافران، با بهبود خدمات جابجایی مسافر، کنترل پرواز، چک این و غیره.

بهبود نظارت بهداشتی و خدمات زمینی (فرکانس های تمیز کردن، در دسترس بودن امکانات و غیره).

به تحول دیجیتال کامل فرودگاه خود بپردازید

خانه هوشمند در تهران

همه پیشرفت‌هایی که فرودگاه‌های هوشمند ارائه می‌دهند، تنها بخشی از راه‌هایی هستند که فناوری بر محیط فرودگاه تأثیر گذاشته و برای همیشه تغییر داده است.

در حالی که ایمنی، امنیت و سرعت خدمات همیشه اولویت‌های اصلی مسافران خواهد بود،

تلفیق اترینا فناوری‌های جدید به مدیران فرودگاه اجازه می‌دهد تا عملیات روزانه و آینده را تسهیل و بهبود بخشند.

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.