خدمات

هوشمند سازی بیمارستان

هوشمند سازی بیمارستان نوآوری‌های دیجیتال و سیستم‌های مبتنی بر این فناوری، ابعاد مختلف زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار داده است. این تأثیر به حدی زیاد است که امروزه کمتر حوزه‌ای را می‌توان یافت که از نفوذ سیستم‌های دیجیتال و نوآوری‌های آن بی‌بهره مانده باشد. یکی از حوزه‌هایی که تحت تأثیر فناوری‌های دیجیتالی شاهد پیشرفت چشمگیری بوده، حوزه سلامت و درمان است. استفاده از سیستم‌های مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال و سیستم‌هایی که به عنوان ابزارهای هوشمند شناخته می‌شوند، نقش مؤثری در بهبود فرآیند تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف داشته‌اند. بنابراین شاید با توجه به این که کادر درمانی و بیماران برای استقبال از فناوری‌ها، آمادگی لازم را پیدا کرده‌اند، دیگر وقت آن رسیده باشد که بیمارستان‌ها هم به سیستم‌های دیجیتال مجهز شوند. حضور فناوری‌های دیجیتال در بیمارستان‌های هوشمند آینده بدون تردید نویدبخش ورود به عصری جدید در حوزۀ درمان و پزشکی است.

سامانه‌های هوشمند مدیریت تأسیسات بیمارستان

با توجه به مساحت، محل و نوع بیمارستان می‌توان کنترل هوشمند بیمارستان را در سطوح مختلف، مدیریت کرد. امکانات و سیستم‌هایی که در بیمارستان‌های هوشمند پیاده می‌شوند، بسیار متنوع‌اند. پیاده‌سازی هرنوع از سیستم‌های کنترل هوشمند بیمارستانی، بستگی به طراح و خواسته تیم کارفرما دارد. از طرف دیگر با توجه به نیاز هر کارفرما که مسایل امنیتی، انرژی، محیط زیست،و… برایش مهم‌تر باشد، روش کار متفاوت خواهد بود اما از مهم‌ترین، پربازده‌ترین و محبوب‌ترین سیستم‌های هوشمندسازی پیاده‌شده بر روی بیمارستان‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

کنترل و تنظیم روشنایی

کاهش مصرف انرژی

سیستمهای کنترل تردد

سیستمهای حفاظت پیرامونی

سیستمهای اعلام و اطفاء حریق

سامانه مدیریت پارکینگ بیمارستان

سیستمهای امنیتی

برای مشاوره رایگان حضوری و تلفنی با کارشناسان آترینا در تماس باشید

سامانه‌های تشخیص، بررسی و معالجه در بیمارستان هوشمند

تشخیص بیماری، عکسبرداری، انجام آزمایشات تشخیصی و حتی انجام عمل جراحی نیز منوط به استفاده از تجهیزات رایانه‌ای است. کلیه اطلاعات پزشکی و نتایج بررسی‌های پزشکی به تبلت اختصاصی پزشک معالج بیمار ارسال می شود. همچنین با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای، کمک تصمیم گیری مشاوره‌های لازم به پزشک معالج در زمینه تشخیص نوع بیماری و نحوه درمان آن داده می‌شود. استفاده از تبلت‌ها و گوشی‌های تلفن هوشمند، حضور مجازی پزشکان در بخش‌های مختلف بیمارستان را در هر ساعتی از شبانه روز امکان پذیر می‌سازد و پزشک می‌تواند از طریق بارکدهایی که روی داروها نصب می‌شود، داروهای مورد نظرش را برای بیمار تجویز کند. و به طور خلاصه تمام اموری که مسئولیت انجام آن را به عهده دارد، تحت کنترل قرار دهد.
همه اتاق‌های بیمارستان مجهز به پایانه‌های ارتباطی رایانه‌ای می‌شوند که از طریق سیستم‌های پردازش ابری با هم در ارتباط هستند. بنابراین تمامی اطلاعات از تشخیص بیماری تا توصیه‌های پزشک به ایستگاه پرستار و تجویز دارو به صورت الکترونیکی ثبت خواهد شد.

استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی(HIS)

سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) یک سیستم مکانیزه مدیریت اطلاعات و اسناد در بیمارستان‌ هوشمند است. با توجه به تحولات گسترده در تکنولوژی پزشکی و افزایش انتظارات بیماران، نیاز روزافزون به استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستان پدید آمده است. در دوران تکنولوژی و انفجار اطلاعات در سطح بهداشتی و درمانی، کارشناسان معتقدند در قرن بیست‌ویکم بیمارستان‌هایی که فاقد سیستم اطلاعات بیمارستانی باشند، حرفی برای گفتن ندارد و توانایی رقابت با سایر بیمارستان‌ها را نخواهند داشت.سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) یک ابزار قدرتمند اطلاعاتی است که می‌تواند مدیران بیمارستان‌ها را در فرایند ادراه بیمارستان‌ها و اتخاذ تصمیم‌های صحیح یاری نماید و عملکرد مثبت بیمارستان‌ها را به نحو چشمگیری افزایش دهد. ناکارآمدی روش‌های دستی، رشد تحقیقات پزشکی در جهان، پیشرفت صنعت بیمه و تغییر در روش‌های بازپرداخت به مراکز طرف قرارداد، روش‌های نوین آموزش پزشکی، پیشرفت عظیم تجهیزات و امکانات پزشکی، افزایش سطح تخصصی کارکنان و تحول در نحوه سرویس‌دهی و مدیریت بیمارستانی، رشد روزافزون هزینه های درمانی، افزایش انتظارات بیماران، ضرورت ارتباط مراکز پزشکی و متخصصان علوم پزشکی با یکدیگر و غیره از مهم‌ترین ضرورت‌ها و دلایل اتوماسیون سیستم اطلاعات بیمارستانی هستند. همچنین وجود یک سیستم اطلاعات مدیریتی خوب، برای ارزیابی کیفیت مراقبت انجام شده برای بیمار ضروری است.